پرش به محتوای اصلی

در این قسمت سایت بر آنیم تا پاسخی برای پرسش چگونه فروش شرکت را تحلیل کنیم؟ بیابیم.

یکی از مهمترین آیتم های سودوزیان هر شرکت که باید به دقت مورد آنالیز قرار گیرد، فروش شرکت است.

گاها مشاهده می شود برای تحلیل فروش شرکت فقط به نسبت گیری نسبت به سال های قبل و به عبارتی به درصد افزایش یا کاهش فروش نسبت به سالهای قبل بسنده می شود.

همان طور که میدانیم مبلغ فروش شرکت از دو آیتم مهم مقدار فروش و نرخ فروش تشکیل می گردد.

برای تحلیل فروش شرکت حتما باید آثار مقدار و نرخ فروش تفکیک گردد.

به عبارتی اگر شرکت سال قبل 1000 ریال فروش داشته و امسال فروش شرکت معادل 2000 ریال است، هر چند فروش شرکت معادل 100 درصد افزایش یافته است، اما مهمتر از محاسبه 100 درصد افزایش در فروش تفکیک نمودن آن به آثار مقدار و ریال است.

یعنی اینکه از این 100 درصد افزایش در مبلغ فروش شرکت ، چند درصد آن مربوط به افزایش در مقدار فروش شرکت است و چند درصد آن مربوط به افزایش در نرخ فروش محصولات است.

با توجه به اینکه قیمت فروش محصولات توسط بازار مشخص می گردد، طبیعی است چنانچه افزایش در مبلغ فروش تماما ناشی از افزایش در نرخ فروش باشد و مقدار فروش شرکت یا به عبارتی سهم بازار شرکت افزایش پیدا نکرده باشد این افزایش ناشی از عملکرد مدیر نخواهد بود

و بالعکس چنانچه افزایش در فروش شرکت ناشی از افزایش در مقدار و سهم بازار شرکت باشد این نشاندهنده عملکرد مطلوب مدیریت در بخش فروش شرکت است.

برای توضیح بیشتر مساله به اطلاعات ذیل که از صورتهای مالی یک شرکت بورسی استخراج شده است دقت بفرمایید:

 سال 1397- میلیون ریالسال 1396-میلیون ریال
فروش234,100,949158,021,839
افزایش مبلغی نسبت به سال قبل76,079,110
درصد افزایش نسبت به سال قبل0.481

همان طور که مشاهده می گردد مبلغ فروش شرکت معادل 76.079.110 میلیون ریال حدود 48 درصد نسبت با سال قبل افزایش پیدا نموده است.

اگر این افزایش در مبلغ فروش به اثرات افزایش در نرخ و مقدار تفکیک نگردد موجب اشتباه در آنالیز خواهد شد.

در ادامه به تفکیک مبلغ افزایش در فروش به آثار افزایش در نرخ و مقدار خواهیم پرداخت:

1397  1396
شرحمقدار فروشنرخمبلغمقدار فروشنرخمبلغ
محصولات A تن5,021,00032,384,634162,603,2485,225,00020,976,779109,603,671
محصولات B تن1,413,00038,793,51654,815,2381,472,00026,354,03538,793,140
محصولات C تن281,00059,368,19616,682,463291,00033,075,6989,625,028
ساير تن      
جمع 6,715,000 234,100,9496,988,000 158,021,839

در جدول بالا مقدار و نرخ فروش محصولات شرکت در طی 2 سال 96 و 97 مشاهده می شود.

ابتدا به محاسبه اثرات ناشی از افزایش در نرخ فروش محصولات می پردازیم:

شرح مقدار فروش سال 97افزایش نرخ فروش سال 97 نسبت به 96اثرات ناشی از افزایش در نرخ 
محصولات A تن5,021,00011,407,85557,278,840
محصولات B تن1,413,00012,439,48117,576,986
محصولات C تن281,00026,292,4987,388,192
ساير تن  0
جمع   82,244,018

همان طور که مشاهده می گردد افزایش در نرخ فروش محصولات منجر به افزایش 82.244.018 میلیون ریال فروش محصولات شرکت در سال 97 نسبت به سال 96 شده است.

حال به بررسی اثرات مقداری می پردازیم:

شرح مقدار فروش سال 97مقدار فروش سال 96کاهش مقدار فروشنرخ فروش سال 96اثرات کاهش مقدار فروش
محصولات A تن5,021,0005,225,000-204,00020,976,779-4,279,263
محصولات B تن1,413,0001,472,000-59,00026,354,035-1,554,888
محصولات C تن281,000291,000-10,00033,075,698-330,757
ساير تن     
جمع     -6,164,908

مشاهده می گردد که شرکت در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 273000 تن محصول کمتر فروخته و به لحاظ مقداری معادل 6.164.908 میلیون ریال نسبت به سال قبل کمتر فروش داشته است.

نتیجه اینکه تمام مبلغ افزایش در فروش سال 1397 ناشی از افزایش در نرخ و مربوط به بازار بوده است و شرکت به لحاظ مقدار فروش افت داشته است.

قبل از هر چیزی برای تحلیل فروش شرکت باید آثار ریالی و مقدار آن تفکیک گردد.

امیدوارم با ارایه پاسخ برای پرسش چگونه فروش شرکت را تحلیل کنیم؟ شما هم بتوانید فروش شرکت خودتان را بررسی و تحلیل کنید.

برای آشنایی بیشتر با اینجانب لطفا کلیک فرمایید

مجموعه مقالات اینجانب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *