در این قسمت سایت بر آنیم تا پاسخی برای پرسش چگونه فروش شرکت را تحلیل کنیم؟ بیابیم.
یکی از مهمترین آیتم های سودوزیان هر شرکت که باید به دقت مورد آنالیز قرار گیرد، فروش شرکت است.
گاها مشاهده می شود برای تحلیل فروش شرکت فقط به نسبت گیری نسبت به سال های قبل و به عبارتی به درصد افزایش یا کاهش فروش نسبت به سالهای قبل بسنده می شود.
همان طور که میدانیم مبلغ فروش شرکت از دو آیتم مهم مقدار فروش و نرخ فروش تشکیل می گردد.
برای تحلیل فروش شرکت حتما باید آثار مقدار و نرخ فروش تفکیک گردد.
به عبارتی اگر شرکت سال قبل 1000 ریال فروش داشته و امسال فروش شرکت معادل 2000 ریال است، هر چند فروش شرکت معادل 100 درصد افزایش یافته است، اما مهمتر از محاسبه 100 درصد افزایش در فروش تفکیک نمودن آن به آثار مقدار و ریال است.
یعنی اینکه از این 100 درصد افزایش در مبلغ فروش شرکت ، چند درصد آن مربوط به افزایش در مقدار فروش شرکت است و چند درصد آن مربوط به افزایش در نرخ فروش محصولات است.
با توجه به اینکه قیمت فروش محصولات توسط بازار مشخص می گردد، طبیعی است چنانچه افزایش در مبلغ فروش تماما ناشی از افزایش در نرخ فروش باشد و مقدار فروش شرکت یا به عبارتی سهم بازار شرکت افزایش پیدا نکرده باشد این افزایش ناشی از عملکرد مدیر نخواهد بود
و بالعکس چنانچه افزایش در فروش شرکت ناشی از افزایش در مقدار و سهم بازار شرکت باشد این نشاندهنده عملکرد مطلوب مدیریت در بخش فروش شرکت است.
برای توضیح بیشتر مساله به اطلاعات ذیل که از صورتهای مالی یک شرکت بورسی استخراج شده است دقت بفرمایید:
سال 1397- میلیون ریال | سال 1396-میلیون ریال | |
فروش | 234,100,949 | 158,021,839 |
افزایش مبلغی نسبت به سال قبل | 76,079,110 | |
درصد افزایش نسبت به سال قبل | 0.481 |
همان طور که مشاهده می گردد مبلغ فروش شرکت معادل 76.079.110 میلیون ریال حدود 48 درصد نسبت با سال قبل افزایش پیدا نموده است.
اگر این افزایش در مبلغ فروش به اثرات افزایش در نرخ و مقدار تفکیک نگردد موجب اشتباه در آنالیز خواهد شد.
در ادامه به تفکیک مبلغ افزایش در فروش به آثار افزایش در نرخ و مقدار خواهیم پرداخت:
1397 | 1396 | ||||||
شرح | مقدار فروش | نرخ | مبلغ | مقدار فروش | نرخ | مبلغ | |
محصولات A | تن | 5,021,000 | 32,384,634 | 162,603,248 | 5,225,000 | 20,976,779 | 109,603,671 |
محصولات B | تن | 1,413,000 | 38,793,516 | 54,815,238 | 1,472,000 | 26,354,035 | 38,793,140 |
محصولات C | تن | 281,000 | 59,368,196 | 16,682,463 | 291,000 | 33,075,698 | 9,625,028 |
ساير | تن | ||||||
جمع | 6,715,000 | 234,100,949 | 6,988,000 | 158,021,839 |
در جدول بالا مقدار و نرخ فروش محصولات شرکت در طی 2 سال 96 و 97 مشاهده می شود.
ابتدا به محاسبه اثرات ناشی از افزایش در نرخ فروش محصولات می پردازیم:
شرح | مقدار فروش سال 97 | افزایش نرخ فروش سال 97 نسبت به 96 | اثرات ناشی از افزایش در نرخ | |
محصولات A | تن | 5,021,000 | 11,407,855 | 57,278,840 |
محصولات B | تن | 1,413,000 | 12,439,481 | 17,576,986 |
محصولات C | تن | 281,000 | 26,292,498 | 7,388,192 |
ساير | تن | 0 | ||
جمع | 82,244,018 |
همان طور که مشاهده می گردد افزایش در نرخ فروش محصولات منجر به افزایش 82.244.018 میلیون ریال فروش محصولات شرکت در سال 97 نسبت به سال 96 شده است.
حال به بررسی اثرات مقداری می پردازیم:
شرح | مقدار فروش سال 97 | مقدار فروش سال 96 | کاهش مقدار فروش | نرخ فروش سال 96 | اثرات کاهش مقدار فروش | |
محصولات A | تن | 5,021,000 | 5,225,000 | -204,000 | 20,976,779 | -4,279,263 |
محصولات B | تن | 1,413,000 | 1,472,000 | -59,000 | 26,354,035 | -1,554,888 |
محصولات C | تن | 281,000 | 291,000 | -10,000 | 33,075,698 | -330,757 |
ساير | تن | |||||
جمع | -6,164,908 |
مشاهده می گردد که شرکت در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 273000 تن محصول کمتر فروخته و به لحاظ مقداری معادل 6.164.908 میلیون ریال نسبت به سال قبل کمتر فروش داشته است.
نتیجه اینکه تمام مبلغ افزایش در فروش سال 1397 ناشی از افزایش در نرخ و مربوط به بازار بوده است و شرکت به لحاظ مقدار فروش افت داشته است.
قبل از هر چیزی برای تحلیل فروش شرکت باید آثار ریالی و مقدار آن تفکیک گردد.
امیدوارم با ارایه پاسخ برای پرسش چگونه فروش شرکت را تحلیل کنیم؟ شما هم بتوانید فروش شرکت خودتان را بررسی و تحلیل کنید.