یکی از مواردی که در سالهای اخیر بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، موضوع تغییر اجباری موسسات حسابرسی بعد از ۴ سال و تاثیر آن بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس است. با توجه به خلاء بررسی علمی این موضوع بنده با همکاری یکی از دوستانم و با راهنمایی استاد فرزانه جناب آقای دکتر یحیی حساس یگانه به بررسی علمی این موضوع پرداختیم، به عبارتی پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دوره تصدی کوتاه مدت( بین یک تا دو سال)، میان مدت(بین سه تا چهارسال) و بلندمدت(بیش از چهار سال) مؤسسات حسابرسی بر کیفیت گزارش گری مالی میپردازد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، که حداقل به مدت پنج سال متوالی مورد تصدی یک موسسه حسابرسی قرار گرفته باشند و قلمرو زمانی تحقیق سال های ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۹۰است. یافته های پژوهش حاکی از این است که کیفیت گزارش گری مالی در دوره تصدی کوتاه مدت بیشتر از دوره تصدی بلند مدت است و رابطه معناداری بین کیفیت گزارش گری مالی در دوره تصدی میان مدت و بلندمدت وجود ندارد. نتایج تحقیق ضوابط چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی در ایران را تأیید و احتساب دوره چهارساله جهت چرخش مؤسسات حسابرسی را مطلوب ارزیابی نمیکند. این پژوهش خلاء فقدان تحقیقات دانشگاهی مبتنی بر مدل اندازه گیری در خصوص چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی در ایران را برطرف نموده و آن را از پشتوانه تئوریک برخوردار می سازد و از طرفی بررسی علمی جهت انتخاب سال های مورد تصدی توسط موسسات حسابرسی را نیز ضروری می سازد.
سلام.اسناد مربوط به سالهای مالی قبل که پرداخت نشده و جزء اسناد پرداختنی هم ثبت نشده،اگر در سال مالی جاری پرداخت آنها صورت بگیره و سند بخوره،مشکلی نداره؟
با سلام
لطفا سوالات در قسمت پرسش و پاسخ حرفه ای مطرح گردد. ممنون
باسلام آیا حساب ها و اسناد دریافتنی مثل وامی که به پرسنل پرداخت میشه و… جزء حسابهای موقت سود و زیانی هست،یا حسابهای دائم؟
با سلام
لطفا سوالات در قسمت پرسش و پاسخ حرفه ای مطرح گردد. ممنون
آیا تدوین فرم مجزا برای هزینه کرد هر تنخواه الزامی هست؟یا ثبت در سند حسابداری کافیست؟
با سلام. برای تنخواه حتما باید فرم مجزا تهیه فرمایید.
بژور مثال۲۰۰۰۰۰۰ریال تنخواه اخذ کردیم.۱۹۰۰۰۰۰ریال حقوق با تنخواه داده ایم.تنخواه بعدی۵۰۰۰۰۰۰ریال دریافت میکنیم و با آن ۴۸۰۰۰۰۰ریال هزینه انجام میدهیم.دوباره۳۰۰۰۰۰۰ریال تنخواه دریافت میکنیم و۲۵۰۰۰۰۰۰ریال از محل همین تنخواه،حق بیمه میدهیم وهمینطور تا آخر سال.مانده ی تنخواه هرچه بود یا واریز میکنیم به حساب،یا با هزینه آنرا تسویه میکنیم.
آیا این پروسه ی کاری ایرادی داره؟
سلام. روش شما تنخواه با مانده متغیر است و ایرادی ندارد اما اگر از روش تنخواه با مانده ثابت استفاده کنید احتمال خطا و فرآیند کنترل راحتتر است. به عنوان مثال ۱۰ ریال تنخواه دارید و ۹ ریال از تنخواه هزینه کرده اید با بررسی اسناد هزینه و تایید آن دوباره ۹ ریال به تنخواه شارژ می کنید و مانده تنخواه همان ۱۰ ریال می شود و به همین صورت ادامه می دهید.
باسلام آیا جهت اخذ تنخواه جدید،نیازی به تسویه ی کامل تنخواه قبلی می باشد؟یا اینکه نیازی نیست و میتوان در آخر سال مالی،مانده ی کل تنخواه ها رو تسویه کرد؟
سلام. خیر نیازی به تسویه کلی تنخواه نیست.
آیاپولی که بعنوان ضمانت نزد شرکت طرف قرارداد،نگه میداریم،جزو هزینه های جاری هست؟ثبت سند آن چگونه هست.
خیر. باید در حسابهای دریافتنی تحت عنوان سپرده حسن انجام کار شناسایی کنید:
حسابهای دریافتنی – سپرده حسن انجام کار ****
بانک ****
اگر چند حساب کل مثل حقوق و حق بیمه با یک چک پرداخت شده باشد،میتونیم تفکیکش کنیم و در یک سند با یک شماره چک ثبت کنیم؟
بله ایرادی ندارد
عذر میخوام برای گرفتن پاسخ سوالاتم شما چه کتابی رو پیشنهاد میدین؟قبلا یه دوره گذرونده بودم ولی تا حدودی فراموش کردم
کتاب مروری جامع بر حسابداری مالی جلد ۱ دکتر ایرج نوروش و همکاران
سلام عذر میخوام آیا برای تعیین سود خالص،هزینه ی حقوق سال جاری رو که موکول شده به سال بعد،باید از مانده ی بانک کسر کنیم؟
از مانده بانک خیر ، زیرا پرداختی انجام نشده است اما مطابق با اصل تطابق باید به صورت زیر سند بزنید:
هزینه حقوق *****
حقوق پرداختنی****
پولی که برای افتتاح حساب از جیب خودمان واریز میکنیم،به چه اسمی ثبت شود؟ضمنا آیا در حساب سود و زیان،این مبلغ رو باید از مانده ی بانک کسر کنیم،تا سود خالص بدست آید؟
پولی که موسسین برای بار اول به حساب شرکت واریز می نمایند در حساب سرمایه ثبت می شود. حساب سرمایه ترازنامه ای است و تاثیری در محاسبه سود ندارد.
برای محاسبه ی سود و زیان بایستی مانده ی سال قبل و بدهی هایی که باید پرداخت کنیم از قبیل حقوق و حق بیمه ی پرسنل و…بایستی از مبلغ مانده ی بانک کسر بشه درسته؟آیا مورد دیگه ای هم هست که باید کسر کنیم؟
و از اون طرف مبلغ طلبکاری خودمان رو که بهمون پرداخت نکردن،باید به مانده اضافه کنیم و جزء سود حساب میشه؟
برای محاسبه سود و زیان ما فقط باید حسابهای موقت(سودوزیانی) رو لحاظ کنیم و حسایهای ترازنامه ای مانند مطالبات یا بدهی تاثیری در محاسبه سود ندارند.
میبخشید.یعنی بدهی ها هم جزء سود حساب میشه؟یعنی اگه حقوق اسفند رو پرداخت نکرده باشیم،مگه نباید برای سود، از مانده ی بانک کسر کنیم؟اینطور که به ضرر شرکت هست
ببخشید الان متوجه شدم.بنابراین حساب های موقت سود و زیانی ،منظورتون همون دریافت ها و پرداخت هایی هست که بدون قرض گرفتن و یا وام در یک سال انجام میدیم .مثل دریافت مربوط به خدماتی که انجام میدیم و پرداخت حقوق و حق بیمه ای که میدیم.
حسابهای موقت یا سودوزیانی حسابهایی هستند که در پایان هر سال باید با حساب سودوزیان بسته شود.
سلام. بدهی ها ارتباطی با سود ندارد. اما طرف حساب بدهی اگر هزینه باشد در محاسبه سود لحاظ خواهد شد. به عنوان مثال حقوق اسفند که پرداخت نشده است به صورت زیر سند می خورد:
هزینه حقوق ****
حقوق پرداختنی ****
هزینه حقوق طبیعتا در محاسبه سود لحاظ می شود.
گردش حساب تا چند روز رو میشه با یک سند ثبت کرد؟
بسته به حجم عملیات متفاوت است، سعی کنید حتی الامکان هر ۲ تا ۳ روز این کار رو انجام بدید.
شرکت ما سه تا حساب توی سه بانک داره.من همه رو به ترتیب تاریخ گردش حسابشون،باهم توی اسناد آوردم و توی شرح سند نوشتم که مربوط به کدوم بانکه.این روش درسته؟
سلام. باید در سطح معین به تفکیک عملیات هر بانک مشخص گردد در غیر اینصورت نمی توانید عملیات هر بانک را به صورت مجزا گزارش بگیرید.